Maďarská firma roka:
UNIX Autó Kft.
Obchodník a Inovátor
Firma Unix Autó Kft. doslovne začínala ako garážová firma. na dnes už dosiahla 50 miliardový obrat a na domácom veľkoobchodnom trhu náhradných dielov je absolútnym lídrom. Na krízu reagovali vývojmi. výsledkom bolo zdvojnásobenie podielu na trhu.
Hoci sa zaoberajú obchodom, dôležitým faktorom úspechu v živote firmy je aj inovácia.
Bola to situácia trochu dvojnásobok alebo nič – takto opísal svoje rozhodnutie Antal Zombori, konateľ a majiteľ UNIX Autó, že keď sa začala kríza, neustúpil ako väčšina jeho konkurentov, ale naopak: spustil seriózny rastový program. V roku 2009, sotva rok po veľkom kolapse, začala spoločnosť stavať svoje nové logistické centrum, ktoré stálo viac ako 2 miliardy HUF. Vývoj však zďaleka neskončil. Výrazne rozšírili aj svoj vozový park, vďaka čomu mohli zvýšiť počet dodávok z ich nového skladu, kam sa zmestí viac tovaru ako doteraz, a zo stále sa rozširujúcej siete predajní.
Časom sa všetko potvrdilo. Maďarskí majitelia áut mali tri dôležité reakcie na hodpodársky útlm, z ktorých dve firme prospievali a len jedna bola neprospešná. Obyvateľstvo jazdilo na autách menej, výmena áut sa predĺžilo, čo znamenalo viacej opráv. Ľudia samozrejme chceli ušetriť aj na opravách, preto namiesto drahších autorizovaných servisov si vyberali lacnejšie, nezávislé dielne. T.j. tie, pre ktoré tovar dodáva aj Unix.
Takto sa mohlo stať, že obrat spoločnosti neklesol ani v najhoršom roku krízy a následne prudko začal stúpať. Firma, ktorá v roku 2008 vyprodukovala obrat pod 10 miliárd forintov, vlani presiahla 52 miliárd HUF, a v takom istom rýchlom tempe sa v roku 2015 priblížila k 4 miliardovému prevádzkovému výsledku. Medzi tým sa firma doma stala absolútnym lídrom na trhu: 20 percentný podiel spred 7-8 rokov sa vyšplhal na 40 percent.
Nešlo o prvý prípad, keď Unix odlákal zákazníkov od konkurencie. Firma, ktorá začiatkom 90-tych rokov ako sklad využívala jednoduchú garáž sa už v začiatkoch rýchlo rozrastala. Vtedy sa prišlo na to, že kým dopyt na náhradné diely do štvortakných Wartburgov a Trabantov bol veľký, dodávať ich pre servisy vedel len málokto. Avšak Zombori Antal vedel využiť, že jeho rodičia žili v Nemecku a úspešne sa dohodol s tamojšími výrobcami. Neskôr svoje vzťahy rozširoval s takými dodávateľmi, ktorí vyrábali diely pre také západné automobily, ktoré boli v Maďarsku čoraz častejšie.
Skutočne najväčším prelomom pre firmu bolo to, že bola prvým veľkoobchodom s náhradnými dielmi, ktorá v Maďarsku zaviedla elektronické katalógy. A to oveľa skôr v roku 1994 ešte predtým, ako sa rozšíril internet. Systém nebol založený na internete, ale bol riešením využívajúci telefónové modemy, ktorý mal aj tak obrovskú konkurenčnú výhodu, lebo cieľavedomí zákazníci nerádi listovali papierové katalógy a volali do call centra.
V skutočnosti tento vývoj položil základ pre obdobie rastu z konca 90. rokov a začiatku 21. storočia, keď spoločnosť reflektujúc na potreby zákazníkov otvárala predajne bližšie k zákazníkom. Najprv len v Maďarsku, od roku 1999 v Rumunsku a od roku 2012 aj na Slovensku. UNIX si dnes udržiava viac ako 80 predajní u nás a viac ako 40 u nášho východného suseda, no päť jeho jednotiek je už na slovenskom trhu, ktorý začal najnovšie.
Inovácia doteraz hrá dôležitú úlohu v živote firmy – síce ide o obchodnú spoločnosť – pred niekoľkými rokmi si založila vlastné oddelenie výskumu a vývoja. Na sídle spoločnostni v XIII. okrsku už istý čas pracujú na takom automatizovanom logistickom systéme, ktorý uľahčí manipuláciu so zásobami, resp. spracovanie a kompletizovanie objednávok, a ktorý bude možné vyskúšať už nabudúci rok v Unix logistickom centre.
Popri tom aj toto môže prispieť k rastu v budúcnosti, na čo v troch krajinách priestor ešte je. Ako Zombori Antal povedal: "40 percentný podiel ešte stále znamená to, že v podstate z troch autodielov dva nepredáme my cieľom je, aby sme aj tieto predali my.“ Majiteľ aj v budúcnosti si Unix Autó predstavuje ako rodinnú firmu, nehľadá východiskové riešenie bol by rád, keby potom obchod prebrali jeho deti.
ZOLTÁN JANDÓ
Späť k úvodu